
How to reduce your tractors fuel consumption
Hvordan reduserer man traktorens drivstofforbruk?
Drivstofforbruk kan være en betydelig kostnad for virksomheten din, spesielt med tanke på stigende bensinpriser. Men hvis du ikke kan redusere prisen per liter, kan du muligens redusere drivstofforbruket ved å følge rådene våre. I denne artikkelen oppgir vi også traktordekkene vi anbefaler for optimalt drivstofforbruk.
1- Slik reduserer du drivstofforbruket på åkeren
Det er flere ting du kan gjøre for å optimalisere drivstofforbruket på åkeren.
Juster dekktrykket
For å sikre at maskinen har god trekkraft på åkeren, er det viktig at traktorens dekk reguleres til riktig trykk, dvs. lavest mulig trykk for lastens vekt. Hvorfor er dette viktig? Med lavt trykk blir dekkets kontaktflate større, noe som gir bedre trekkraft. Dette gir mindre sluring og vil av den grunn redusere traktorens drivstofforbruk.
For å oppnå dette kan du velge traktordekk med MICHELIN Ultraflex-teknologi, som MICHELIN AXIOBIB2-dekket, som gir lavt trykk på åkeren.
Bruk sentralt dekktrykkregulering (CTIS)
Ettersom kjøring på vei krever høyere trykk enn på åkeren, kan du redusere drivstofforbruket ved å bruke CTIS ( dekktrykkregulering). Da kan du enkelt regulere trykket uten å forlate førerhuset når du forflytter deg fra veien til åkeren og omvendt.
Hvis du ikke allerede har denne teknologien, kan du skaffe den fra vårt datterselskap PTG, som har vært eksperter på teknologien i mer enn 30 år*: Kontakt CTIS-ekspert

you can easily adjust your pressures with a ctis for an optimised fuel consumption
Sørg for at traktoren er riktig balansert
Det å fordele traktorens vekt riktig i forhold til kraften og redskapet den trekker, kan også redusere drivstofforbruket. For å gjøre dette kan det være nødvendig å legge mer vekt på framaksel. Med riktig balastering vil traktoren oppnå bedre trekkraft som igjen resulterer i mindre drivstofforbruk dvs. sparte penger.
Usikker på traktorens belastning? Ta en titt med vårt MICHELIN AGROPRESSURE-verktøy. Med noen få klikk beregner den akselbelastningen din ved hjelp av en database med mer enn 9000 traktor- og redskapsdata. Dette gjør at du kan pumpe opp dekkene til rett dekk- trykk og optimalisere drivstoffkostnadene på åkeren uten å måtte bruke en aksel- eller balansevekt.
Hold øye med dekkslitasjen
Jo mindre slitasje et dekk har, desto høyere er knastene, noe som gir bedre trekkraft.
Hvis du hovedsakelig bruker traktoren på åkeren, der god trekkraft er grunnleggende, er det viktig å kontrollere slitasjen på dekkene og eventuelt skifte dem ut for å redusere risikoen for sluring som kan føre til høyt drivstofforbruk.

Make sure your tractor is properly ballast
2 - Slik reduserer du drivstofforbruket på veien
Juster dekktrykket
Mens trykket bør være lavt på jordet for å forbedre trekkraften, gjelder det motsatte på vei: på asfalt, som har en jevn overflate, er lav rullemotstand å foretrekke for å unngå unødvendig drivstofforbruk. For å oppnå dette anbefaler vi å øke dekktrykket sammenlignet med det som brukes på jordet.
Reduser hastigheten
Akkurat som med personbiler bruker du mer drivstoff jo raskere du kjører.
Du kan spare drivstoff ved å kjøre litt saktere. Turen vil ta noe lengre tid, men drivstofforbruket reduseres. Besparelsene kan virke små for hver enkelt tur, men når de summeres over et helt år, kan de bli betydelige.

reduce your speed on the road to reduce fuel consumption
3 - Hvilke traktordekk fra MICHELIN bør brukes for strategisk drivstofforbruk?
Michelin har studert de fleste bruksområder på en gård og med det som bakgrunn vil vi kunne tilby flere ulike typer dekk. Dette er gjort for å optimalisere best mulig ytelse og lavest mulig drivstofforbruk. Klikk på et dekk som passer til ditt bruksområde nedenfor for å få mer informasjon.
Hvis arbeidet ditt hovedsakelig foregår på jordet, ofte under utfordrende arbeids-forhold, og du ønsker maksimal trekkraft samt produktivitet.
Hvis du tilbringer 80 % av tiden på veien og 20 % på åkeren, på ikke for vanskelig underlag:
Hvis du trenger et traktordekk som tilbyr et godt kompromiss mellom ytelse på veien og ute på åkeren:
* Sammenlignet med ikke-VF-dekk (Very High Flexion)