Bærekraftig mobilitet: Skap vekst i virksomheten din og reduser miljøpåvirkningen med MICHELINs dekk og løsninger

Bærekraftig mobilitet: Skap vekst i virksomheten din og reduser miljøpåvirkningen med MICHELINs dekk og løsninger

Skap vekst i transportvirksomheten din og reduser miljøpåvirkningen med MICHELINs dekk og løsninger

Transportbransjen er kommet til et veiskille. Den står overfor ulike utfordringer som mangel på sjåfører, inflasjon og økende drivstoffkostnader, og den befinner seg i sentrum av klimakrisen: Veitransport står for rundt 15 % av de globale CO2-utslippene.(1)

Du er kanskje villig til å gjøre noe for å løse klimakrisen, men bare hvis det gir mening for virksomheten din. Vi forstår din forsiktighet og dine utfordringer. 

Hos Michelin er vi opptatt av å redusere miljøpåvirkningen fra transportbransjen. 

Derfor ønsker vi å støtte deg og vise deg at det å tenke bærekraftig kan være gunstig for å redusere miljøavtrykket ditt OG for virksomheten din. Step Up er vår globale tilnærming for å gjøre nettopp det. 

La oss STEP UP side om side.

Step Up: Side by side for sustainable mobility

Ta stegene i dag for å forbedre virksomheten OG redusere miljøpåvirkningen din!

1- Start med å velge miljøvennlige dekk

For å minimere miljøpåvirkningen fra produktene og tjenestene våre, samtidig som vi opprettholder eller til og med forbedrer ytelsen, følger vi en økodesigntilnærming.
Dette innebærer å evaluere påvirkningen på hvert trinn i dekkets livssyklus (2). Deretter kan vi iverksette tiltak på tvers av flere kategorier for å bidra til å redusere påvirkningen fra dekkene våre.

Redusere dekkets rullemotstand og vekt for å redusere drivstofforbruket

undefined Video

Drivstoff/energi utgjør opptil 26 % av flåtens utgifter (3) og påvirker utslippene direkte ettersom én liter diesel slipper ut 2,68 kg CO2 (4)

Bruk av lettere dekk med lavere rullemotstand bidrar derfor til å redusere utslippene fra kjøretøy OG til å redusere drivstoffkostnadene.

Økt levetid for å redusere avfallet

 

undefined Video

Ved å investere i dekk som er konstruert for å vare til siste millimeter av den lovlige slitasjegrensen, kan du bytte dekk sjeldnere og dermed holde flåten lenger på veien, samtidig som du reduserer avfallet.

Siden lang levetid bare er det første steget, ønsker Michelin å gi deg høy ytelse, selv med slitte dekk. Se resultatene av en sammenligning med konkurrentene ovenfor, utført under DEKRAs tilsyn.

Innovasjon innen fornybare og resirkulerte materialer

A recipe not as easy as it looks!

Vi erstatter kontinuerlig råmaterialer basert på fossilt brensel med resirkulerte og fornybare råmaterialer.(5)

Ved å samarbeide med en viktig partner innen bærekraft som Michelin kan du tilfredsstille kunder som ønsker å styrke sitt miljøengasjement.

Make the eco-design choice when you’re buying your new vehicle too! Learn why we’re a reliable partner for Original Equipment manufacturers.

2- Hvorfor alltid kjøpe nye dekk? Velg flerlivsmodellen til lastebildekk

Gi nytt liv til lastebildekkene dine ved hjelp av regummiering og mønsterskjæring. Det er lurt å innføre en flerlivsmodell: Det kan hjelpe deg med å redusere kostnadene OG redusere miljøavtrykket ditt. I tillegg bidrar disse metodene effektivt til å redusere miljøpåvirkningen både i bruksfasen og i råvarefasen til dekkene dine.

Rechapage d'un pneu en atelier

Edito picture regrooving retreading visit hamburg Freight transport Help and Advice

Rechapage d'un pneu en atelier

Regummiering

  • Koster 40 % mindre enn et tilsvarende nytt dekk (6)
  • Bare ett regummiert dekk sparer 50 kg råmateriale og forhindrer at 115 kg CO2 slipper ut i atmosfæren (7)

Kalkulatoren for bærekraftpåvirkning viser fordelene ved regummiering eller mønsterskjæring av dekk.

Finn ut hvordan dine tiltak bidrar til en mer bærekraftig fremtid.

Derfor bør du velge flerbruksmodellen

Flerlivsmodellen gjør underverker for CPK (kostnad per kilometer). Finn ut hvordan i videoen nedenfor.

undefined Video
JURIDISKE MERKNADER

(1) Kilde: https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
(2) Fra utvinning av råmaterialer til produksjon, logistikk, bruk, innsamling og resirkulering 
(3) Kilde: Michelin Total Cost of Ownership Split-studie utført av Ducker Carlisle i 2024, basert på gjennomsnittet av kostnader rapportert av flåtekunder under telefonintervjuer.
(4) Kilde: Britiske myndigheters konverteringsfaktorer for klimagasser for selskapsrapportering, 2021
(5) Fornybare materialer fra naturressurser som kan gjenvinnes i løpet av kort tid i menneskelig målestokk, og resirkulerte materialer fra gjenvinningsoperasjoner der industri- eller forbrukeravfall omdannes til produkter, materialer eller stoffer.
(6) Michelin-intern studie utført i 2022 av analyseverktøyet Competitiveness, utført på europeisk nivå, som sammenligner MICHELINs helt nye dekk med MICHELIN Remix®.
(7) CO2-besparelsen forbundet med regummiering beregnes ut fra den tilhørende materialbesparelsen. Når det gjelder materialbesparelser, dekker et regummiert MICHELIN Remix®-dekk opptil 100 % av kjørelengden til et nytt MICHELIN-dekk (mønsterblandingen og dekkmønsteret til MICHELIN Remix®-dekk er stort sett de samme som for nye MICHELIN-dekk; 90 % av dekkene i MICHELIN Remix®-serien er laget av samme støpeform og de samme materialene som nye MICHELIN-dekk og har derfor like god ytelse; i henhold til interne tester utført av Michelins forsknings- og teknologisenter og kundeuttalelser som er samlet inn i Europa siden 2015). Et nytt dekk veier i gjennomsnitt 70 kg. Et dekk som er klart til regummiering veier i gjennomsnitt 50 kg. CO2-påvirkningen fra et regummiert dekk er knyttet til materialbesparelsen, eller 115 kg CO2 som tilsvarer 50 kg sparte råmaterialer, med en sats på 2,3 kg CO2* per kg råmaterialer.
* Ekvivalensen mellom CO2 og en liter drivstoff eller kilo råmateriale beregnes på denne måten: Utslippsfaktoren på 3,24 kg CO2 for 1 liter diesel kommer fra livssyklusvurderingen som ADEME har utført for ren diesel. Den inkluderer utslipp under produksjon av diesel (17 %) og under forbrenning (83 %). Kilde: ADEME: ADEME, studien "Well to wheel - JEC", v4, juli 2014. Utslippsfaktoren på 2,3 kg CO2 for 1 kg dekk kommer fra livssyklusvurderingsberegningene for produksjon av et dekk (fra vugge til port), utført internt av Michelin ved hjelp av beregningsreglene som er utviklet av dekkprodusentbransjen (TIP). Beregningene omfatter blant annet utvinning av råmaterialer, transport, produksjon og distribusjon. Kilde: UL Environment Standard: UL Environment Standard, "Product Category Rules for preparing an Environmental Product Declaration for the product category: Tyres", v3.05, februar 2022.
(8) Sammenlignet med et slitt MICHELIN-dekk uten mønsterskjæring. Basert på en gjennomsnittlig mønsterskjæring på 4 mm. Informasjonen er hentet fra anbefalinger fra den franske dekkprodusentorganisasjonen TNPF i 2013, som sier at mønsterskjæring av slitte dekk øker dekkets levetid ved å bruke all tilgjengelig gummi.
(9) Intern studie utført på Michelins testbaner i Ladoux (Frankrike) den 5. mai 2021, utført under DEKRAs tilsyn (rapport nr. 21CPAEXT-030). Til sammenligningen mellom nye dekk og mønsterskårede dekk (R5 mm) ble det brukt to identiske Volvo FH500-lastebiler med 315/70 R 22,5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 & D2-dekk, som hver trakk en fullastet (40 tonn) Schmitz Cargobull-henger med 385/55 R 22,5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ T-dekk med identisk lufttrykk (8,5 b, 7,5 b og 9,0 b). Resultatene kan variere avhengig av værforhold, veitype, dekkstørrelse og kjørestil. 
(10) CO2-besparelsene fra Michelins flerlivsmodell forsterkes takket være drivstoffbesparelsene knyttet til mønsterskjæring (opptil 5,4 %(1)). Ifølge en studie under reelle bruksforhold (med 315/70 R 22.5-dekk montert på driv- og styreakslene på en 4x2 lastebil som brukes til internasjonal og nasjonal langdistansekjøring, og som er mer enn 50 % slitt) er den gjennomsnittlige kjørelengden for MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2- og MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ D2-dekk 232 200 km før mønsterskjæring* (*Michelins interne kilde og beregning, basert på målinger utført av Michelin-teamene under kundeinspeksjoner på 488 aksler i Østerrike, Belgia, Kroatia, Tsjekkia, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Italia, Nederland, Polen, Portugal, Romania, Serbia, Slovenia, Spania og Tyrkia i perioden 2020-2023), med en simulering basert på de innsamlede resultatene som antyder ekstrapolering av levetiden til det gjenstår 3 mm. Resultatene kan variere avhengig av vær- og veiforholdene. Utgangspunktet er at dekkene våre kjører opptil 25 % (2) lenger takket være mønsterskjæring, dvs. 58 050 km (232 200 x 25 %). Drivstoffbesparelsen er beregnet over den distansen de mønsterskårede dekkene har kjørt (58 050 km) med et gjennomsnittlig forbruk på 29,5 l/100 km for nye dekk og 27,91 l/100 km for mønsterskårede dekk (kilde: DEKRA-rapport nr. 21CPAEXT-030). 29,5 x 5,4 %, dvs. en besparelse på 1,59 l/100 km for en semitrailer og treakslet tilhenger (altså 12 dekk). Følgelig er det en besparelse på 0,13 l/100 km per dekk (1,59 l/12), dvs. 0,13 l x 58 050 km/100 = 77 liter drivstoff spart ved kjøring med mønsterskårede dekk, og dermed en besparelse på 77 liter diesel x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2. Utslippsfaktoren på 3,24 kg CO2 for 1 liter diesel kommer fra ADEMEs livssyklusanalyse for ren diesel. Den inkluderer utslipp under produksjon av diesel (17 %) og under forbrenning (83 %). Kilde: ADEME: ADEME. Base Empreinte, Étude Carbone, versjon 22.0.0, 02/08/2022. Altså 77 x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2. 

You are using and outdated Web Browser..

You are using a browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intended. This may result in strange behaviors when browsing round.

Use or upgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website

Firefox 78+
Edge 18+
Chrome 72+
Safari 12+
Opera 71+